Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 25 juni 2013


Kryddig pastagryta 
med korv och paprika

Det är bra att ha ett redigt halvfabrikat hemma...ja det var faktiskt jag som sa det! Visst vill jag helst laga mat från grunden, men man måste ju inte överdriva. Det finns tillfällen då det är bra om maten blir snabbt klar och tillfällen då man helt enkelt inte orkar laga från grunden eller kanske har dåligt med idéer eller ingredienser. Ja det är helt enkelt praktiskt att ha lite halvfabrikat hemma. Det är dessutom rätt roligt att prova på de olika såserna och mixerna som finns, verkar komma nya hela tiden. Idag fick jag tillfälle att prova på en burk med pastasås som stått i kylskåpet och bara väntat på att bli använd. Det blev en god och kryddig pastagryta!

300 g pasta (typ penne eller fusillini)
1 fpk Santoreggia - Italiensk kryddig korv (Scan)
½ fpk Grilla - bacon & ost (Scan)
1 burk Italiensk pastasås - Pomodoro all' Arrabiata (Felix)
2 röda spetspaprika
1 tsk persillade

1. Sätt igång pastakoket.

2. Slanta korvarna. Skiva paprikan.

3. Stek korv och parprika några minuter under omrörning.Det frigör de härliga smakerna.

4.  Häll över såsen och rör om. Låt koka ihop några minuter.

5. Häll av pastavattnet och skölj pastan i kallt vatten. Häll tillbaks pastan i kastrullen och rör ner korvblandningen (eller tvärt om - häll ner pastan i korvblandningen - om du har en stekpanna med höga kanter). 

5. Dutta i lite persillade - bara därför att - rör om och värm upp på nytt.

Inga kommentarer: