Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 20 oktober 2012



Ädelostfylld kycklingfilé med päron och valnötter 

Ok, bilden gör verkligen inte maten rättvisa för det här var OTROLIGT gott!!! Kycklingen var så mör att den smälte i mun. De som följt mina inlägg vet att jag älskar frukt i maten. Här har jag alternerat ett av mina favoritrecept och bytt ut mango mot päron. Dessutom har jag lagt till valnötter eftersom det är så otroligt gott tillsammans med de övriga ingredienserna. Vi åt pasta till.

4 kycklingfiléer
100 g kvibille ädelost 
3 päron
50 g valnötter
5 dl grädde
1 msk kycklingfond 
3 msk soja
2 krm nymalen svartpeppar

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Gör ett snitt i filéerna och lägg i en stav ädelost i varje. Stäng fickan med tandpetare.

3. Bryn filéerna i smör i en stekpanna. Lägg dem i en ugnsform och ta bort tandpetarna. Mal över svartpeppar. Om det blir ädelost över så smula den runt filéerna.

4. Skala och skär päronen i klyftor. Bryn dem lätt och fördela runt filéerna. Strö över valnötterna.

5. Blanda ihop grädde, soja och fond. Häll blandningen över filéerna. 

6. Stek i ugnen tills kycklingen är genomstekt (70-75 grader), ca 20 minuter.

Inga kommentarer: