Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 5 oktober 2012


Amerikanska kycklingenchiladas

Det här receptet hittade jag på en amerikansk sajt. Jag har översatt det till svenska ingredienser och mått, så gott det går. Det är sourcreme i originalreceptet, jag använde creme fraiche.  Det var gott, milt och väldigt krämigt. Jag fick flashback till maten jag åt när jag bodde i USA så det känns helt rätt att lägga till "amerikanska" till namnet. Jag gillar ju mild smak, men man kan säkert byta ut en eller båda burkarna tacosås till medium eller stark smak så man får lite mer "kick" i smaken. Servera med en sallad och tacochips.

2 burkar redd kycklingsoppa (jag använde Campbells)
2 burkar green chili, mild (jag använde Santa Maria)
2 burkar tacosås eller salsa (jag använde Santa Maria)
1½ dl creme fraiche
3-4 kycklingfiléer
1 gul lök
Riven ost
Majstortilla

1. Koka kycklingfiléerna och låt dem kallna. Skär i tärningar.

2. Sätt ugnen på 175 grader.

3. Skala och hacka löken. Fräs mjuk i smör eller olja.

4. Blanda ihop kycklingsoppa, green chili, tacosås, creme fraiche, kyckling och lök.

5. Fördela fyllningen på tortillabröden, rulla ihop dem och lägg dem i en ugnsform. Strö över ost.

6. Gratinera i ugnen i 30  minuter.







Inga kommentarer: