Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 16 oktober 2012


Potatissoppa med morot och persilja

Soppa på det jag hade hemma stod på menyn idag.  Med tanke på vädret - vaknade till snö! - känns en varm härlig soppa helt rätt. Vi åt kantarellmuffins till (se separat recept). Jag kan verkligen rekommendera dem till soppa! Gör en stor sats och frys in. Praktiskt att bara ta fram så många som går åt!

5 potatisar, medelstorlek
5 morötter, medelstorlek
1 gul lök, stor
6 dl mjölk
6 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
Salt och peppar
Hackad persilja (färsk eller torkad)
4 msk turkisk yoghurt

1. Skala och skär potatis och morötter i mindre bitar.

2. Skala och finhacka löken.

3. Fräs potatis, morötter och lök i smör i en stekpanna utan att det får färg.

4. Tillsätt mjölk och vatten. Smula ner buljongtärningen. Rör ner hackad persilja.

5. Låt soppan koka tills potatis och morot är mjuka, 15-20 minuter.

6. Mixa soppan med mixerstav. Smaka av med salt och peppar och kanske mer persilja. Låt koka upp igen. Späd med mer vatten om det behövs.

7. Rör i turkisk yoghurt strax innan serveringen. 


Inga kommentarer: