Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 3 oktober 2012



Fantastisk Fisksoppa


Trots att vi åt soppa igår blev jag plötsligt och oförberett sugen på en fisksoppa, då blir det till att göra det bästa av vad man har hemma. Som tur är har jag oftast en full grönsakslåda och lax finns alltid i frysen, så det gick bra, fick bara gena lite. Men det är  ju inte helt fel för det är då man kommer på nya recept! Fisksoppa är ju i princip som gryta så man kan äta potatis eller ris till om man vill. Klicka gärna i lite turkisk yoghurt, mums! 


1 färsk fänkål, hackad
1 röd paprika, hackad
1 purjolök, skivad
1 gul lök, hackad
1 fpk passerade tomater
1 fiskbuljongtärning
1 grönsaksbuljongtärning (eftersom jag bara hade en fiskbuljontärning kvar!)
3 dl vitt vin
2 påsar saffran
6 dl vatten
1 msk curry
1 msk timjan
3 dl grädde
2 msk mjöl
Salt och vitpeppar
500 g lax, tärnade 
150 g räkor 


1. Fräs grönsaker och kryddor i smör. Tillsätt passerade tomater och vin. Låt koka ihop ett par minuter.

2. Tillsätt vatten och buljongtärningar. Låt  koka i 10 minuter.

3. Tillsätt grädden. Red av med mjöl utrört i lite vatten och låt koka ytterligare 10 minuter. Smaka av med salt och peppar. 

4. Lägg försiktigt ner fisken och låt sjuda i några minuter (akta så inte fisken går sönder, rör inte, skaka bara på kastrullen).

5. Dekorera med räkor vid servering.



Inga kommentarer: