Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 1 oktober 2012



Ingelas "Lufsa" 
Ugnspannkaka med potatis, bacon och lök

Här kommer ännu en variant på ugnspannkaka (ni har kanske märkt att jag gillar att göra varianter av recept!). Det är en ugnspannkaka med influens av Öländsk lufsa. Potatis ger den lite mer substans och löken mer studs i smaken.

Ät med lingonsylt, eller som barnen, med sirap!

300 g bacon i bitar
3-4 stora potatisar

½ gul lök
3 dl mjöl 
6 dl mjölk
6 ägg

1 tsk salt

Lingonsylt, till servering

1. Värm ugnen till 225 grader

2. Fördela baconbitarna i en ugnsform (ca 30x40 för hög pannkaka eller långpanna för tunn pannkaka). Ställ in i ugnen.

3. Blanda mjölet med hälften av mjölken och vispa till en slät smet. Vispa ner resten av mjölken och sen ägg och salt.

4. Skala och riv potatis och lök. Rör ner i smeten.

5. Ta ut formen och häll smeten över baconbitarna. Sätt in formen i ugnen igen.

6. Grädda tills pannkakan fått fin färg och potatisen är mjuk, 
ca 40 minuter (tar olika lång tid beroende på typ av potatis och hur grovt man river den). Täck med folie om nödvändigt.

Inga kommentarer: