Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 2 oktober 2012


Sellerisoppa med ädelostcrème

När jag använder stjälkselleri, vilket med handen på hjärtat inte är så ofta, då blir alltid merparten kvar. Oftast hittar jag de vissna stjälkarna långt nere i grönsakslådan och det slutar med att jag får slänga dem. Men inte den här gången! Jag letade och hittade ett recept på soppa av Mia Gahne. Nu hade jag ju inte ett helt stånd selleri eftersom jag använde två stjälkar till Mulligatawnyn förra veckan, men det smakade hur bra som helst ändå! I originalreceptet är det vitlökskrutonger med men det hoppade jag över. Vi åt vitlöksbröd på sidan om istället. Men ädelostcrèmen får man inte hoppa över för den var verkligen pricken över i:et :)

Med Mias egna ord: En underbart len soppa där sellerins fina smak verkligen kommer till sin rätt. Från vår familj...tarammm....högsta betyg! 
1 stånd stjälkselleri, strimlat 
1 gul lök, hackad
500 g rotselleri, skalad och tärnad
1 l hönsbuljong
Färsk timjan
2 lagerblad
1½ dl crème fraiche
Salt
Svartpeppar
Citron, rivet skal 
50 g ädelost

1. Smält smöret i en rymlig kastrull. Tillsätt stjälkselleri, lök och salt. Fräs tills det börjar mjukna och precis få lite färg, 6-8 min. 

2. Tillsätt rotselleri och rör om så att den täcks av smöret. Slå på buljongen, tillsätt några timjankvistar och lagerblad.
3. Koka upp, sänk värmen och låt sjuda tills grönsakerna är riktigt mjuka, ca 15-20 minuter. 

4. Lyft upp timjankvistarna och lagerbladen och mixa soppan slät. Sila upp i en ny kastrull, koka upp och vispa i 2 msk crème fraiche. Smaka av med salt, peppar och lite rivet citronskal.
5. Mixa ädelosten med resten av crème fraichen och servera till soppan.



Inga kommentarer: