Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 30 oktober 2012



Pastagryta med pizzasmak


Jag skulle göra en improviserad pastasoppa men tog för mycket pasta. Det blev en pastagryta istället. Men hörni, det blev ju jättelyckat! Familjen formligen slukade i sig maten :)

½ gul lök
1 vitlöksklyfta
2 morötter, rejäla
rökt skinka (jag tog 100-150 gram, kan ta mer)
1 fpk krossade tomater
1 l buljong
små makaroner eller annan pasta (jag tog ca tre dl)
1 tsk oregano
1 krm kayennepeppar
1 krm svartpeppar
2-3 dl grädde
ev salt

1. Skala och hacka lök och vitlök. Skala och skiva morötterna i tunna skivor som sen delas i fyra bitar. Hacka skinkan.

2. Fräs lök, morötter och skinka i smör eller olja i en stekpanna med höga kanter.

3. Rör ner krossade tomater och kryddor. Låt puttra i 10 minuter. Rör om då och då.

4. Häll i buljong och pasta. Låt koka tills pastan är färdig. Rör om nån gång då och då. Späd med mer buljong om det behövs. 

5. Rör ner grädde. Smaka ev av med salt.



Inga kommentarer: