Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 24 oktober 2012


Torskgratäng med citrondillsås

Här kommer recept på en fiskgratäng med väldigt god sås! Om man har överbliven potatismos kan man spritsa den runt kanterna på ugnsformen och låta den gratinera med fisken, men det är lika gott med gammal hederlig kokt potatis till. Såsens mått är på ett ungefär, man får prova sig fram!

4 torskfiléer (eller ett fiskblock eller två)
Salt
Vitpeppar

Sås
50 g smör
3 msk vetemjöl
3 dl mjölk
2 dl grädde
1 dl hackad dill
½-1 citron, saft och skal
Salt

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Lägg fisken i en smord ugnsform. Salta och peppra.

3. Smält smöret i en kastrull. Vispa ner mjölet.

4. Späd med mjölk och grädde. Koka upp under vispning. Låt koka tills den tjocknat. Späd med mer mjölk om det behövs, men såsen ska vara rätt tjock!

5. Rör ner dill och smaka av med citronskal, citronsaft och salt.

6. Häll såsen över fisken och grädda i ugn i 20-25 minuter, eller tills fisken är genomstekt.

Inga kommentarer: