Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 4 oktober 2012


Ugnspytt med lunchkorv, morötter och potatis

Det finns de som undrar om jag aldrig gör "vanlig" mat. Jag vet inte riktigt vad man menar med vanlig mat för min är ju, i min värld, inte så ovanlig. Men jag tänker att dagens middag den faller nog in under "vanlig mat" :) Barnen tyckte det var jättejättegott! 

Den här pytten är godast, tycker jag, om man gör med lite grövre bitar. Just nu finns det goda späda morötter till billigt pris, dela dem bara i två delar så blir det lagom storlek. Jag använde olivsalt från Krusmyntagården på Gotland, men det går ju lika bra med gourmétsalt eller likande. Servera med rostad lök och ketchup och senap för de som vill.

4-6 lunchkorvar
Potatis
Morötter 
Allroundkrydda (Santa Maria)
Örtagårdskrydda (Santa Maria)
Salt 

1. Värm ugnen till 225 grader.

2. Skala och skär potatisen i klyftor. Lägg i en bunke.

3. Skala och dela morötterna. Lägg även dem i bunken.

4. Häll rejält med olivolja över rotsakerna, krydda och blanda om ordentligt. Fördela i en ugnsform.

5. Rosta i ugnen tills rotsakerna är mjuka men har lite kärna kvar.

6. Skär korven i skivor och häll i formen. Häll på mer olivolja eller dutta i några klickar smör om du vill. Rör om. Låt steka i ugnen i några minuter.



Inga kommentarer: