Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 6 oktober 2012



Äppelmuffins med havretopping

Det blåser storm och småregnar idag. En väldigt bra dag för att baka muffins med andra ord! Det här receptet hittade jag på "dagensmuffin.se". I receptet anges stora formar (14 st). Men jag gillar vanliga bakformar bättre. Det blev 24 st för mig, men jag fyllde dem nog till 3/4 delar. Av nån anledning missade jag vattnet, men det gjorde tydligen ingenting. De blev väldigt fluffiga och goda ändå!

200 g smör
3 dl socker
ägg
1 dl vatten
4 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
äpplen i tunna klyftor
Socker
Kanel

Topping:
75 g smör
3/4 dl strösocker
2 dl havregryn


1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Smält smöret till toppingen och blanda i socker och havregryn.

3. Rör smör och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget och rör om. 


4. Blanda ner vattnet och mjölet blandat med bakpulvret. 

5. Fyll muffinsformar till hälften med smet. 

6. Skala och klyfta äpple. Doppa äppelklyftorna i kanel blandat med lite socker. Stick ned en/ett par klyftor i varje muffins. Strö på toppingen. 

7. Grädda i mitten av ugnen, stora 25 minuter (enligt originalreceptet) och vanliga i 8-10 minuter.

Inga kommentarer: