Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 1 november 2012



Halloweensoppa (pumpasoppa)

I vår familj gör vi en "Jack-o'-lantern" varje halloween. Olika motiv varje år. I år blev det en Jack Skellington från filmen The Nightmare Before Christmas. Det blir ju en massa inkrom över och jag gillar inte att slänga mat. Men jag tycker inte att "halloweenpumpa" är så värst gott att göra paj eller gratäng av. Annat är det med soppa, det är riktigt gott det! Här nedan finns ett recept jag hittat på bloggen "Matkoma". Jag följde dock inte riktigt de angivna måtten eftersom jag inte vägde pumpaköttet. Vackert gul soppa med sting i!

½ gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk smör
1 msk olivolja
700 g pumpa
1 kub kycklingfond
2 dl vatten
2 dl mjölk
2 dl matlagningsgrädde
2 dl creme fraiche
1 tsk sambal oelek
1½ krm gurkmeja
1 dutt chiliflakes, curry och timjan
½ lime, saften

1. Hacka lök och vitlök.


2. Skala pumpan och skär i kuber. (Eller hacka inkråmet du grävt ur pumpan när du gjorde en halloweenpumpa.)


3. Fräs löken och vitlöken i oljan och smöret i en stor gryta.


4. Tillsätt pumpan och bryn i 5-10 min.


5. Tillsätt fonden och vattnet och låt sjuda i ca 10 min.


6. Mixa till en slät soppa när pumpan känns mjuk.


7. Tillsätt de övriga ingredienserna. Låt koka upp och sjud sedan i 10 min. Smaka av.

Inga kommentarer: