Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 5 november 2012


Dillstuvad potatis

Husmanskost till middag idag. Jag lade en korvring från frysen i kylskåpet igår kväll för att tina, funderade idag över vad jag skulle göra...gryta, gratäng, steka...? När jag hittade överbliven kokt potatis i kylskåpet och dessutom några kvistar dill som blev över från västerbottensostlaxen så blev det ju genast kristallklart, dillstuvad potatis, det är ju bland det godast man kan äta!

Det finns säkert en massa recept på hur man EGENTLIGEN ska göra en stuvning, men det bryr jag mig inte om. Jag gör lite som andan faller mig in med de ingredienser jag har hemma för tillfället, och det brukar funka så bra så! Det jag "alltid" använder mig av är dock en bottenredning med smör och vetemjöl. Jag tycker det är den bästa metoden för stuvning (och sås med för den delen). Här kommer recept på dagens stuvning...

2 msk smör
1 msk vetemjöl
2½ dl grädde
2 dl mjölk
1 dl vatten, kanske mer...
½ buljongtärning
1 krm peppar
En dutt salt
Rejält med dill (jag hade både torkad dill och några kvistar färsk)
Kall kokt potatis

1. Skala och skär potatisen i bitar.

2. Smält smöret i en kastrull. Rör i vetemjölet och låt fräsa under omrörning.

3. Späd med 1 dl vatten under omrörning. Rör sen ner grädde, mjölk och buljongtärning. Rör ordentligt medan det kokar upp för det tjocknar från botten och fastnar lätt.

4. Tillsätt dill. Låt koka i minst 5 minuter. Rör då och då.

5. Smaka av med peppar, salt och eventuellt mer dill. Späd med mer vatten om det behövs.

6. Vänd försiktigt ner potatisen i stuvningen och låt småputtra några minuter så potatisen blir varm.

Inga kommentarer: