Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 3 november 2012


Aprikosspäckad fläskytterfilé 

Ta-daa! så får jag presentera ännu ett recept med frukt i. Ja jag vet att jag envisas med att publicera recept som innehåller frukt, men det är bara sååå gott! Det här receptet kom jag på idag. Vi åt den aprikosspäckade fläskytterfilén med en sås som även den innehåller aprikoser. Kokosriset till var pricken över i, fantastiskt gott till. Se separat recept.

Låt köttet ligga framme i så god tid som möjligt. Det bästa är om det hunnit få rumstemperatur precis när du ska bryna det. Ta ut köttet ur ugnen vid 60 grader, då är det ljust rosa. Vänta till 65 grader om du vill ha det genomstekt. Låt köttet vila i 10 minuter innan du skär upp det.

800 g fläskytterfilé
Örtkrydda, Santa Maria
Salt
Peppar

Sås
1 gul lök
1 msk mjöl
2 dl vatten
1 msk kalvfond
3 dl grädde

Svartpeppar
Örtkrydda, Santa Maria
100 g torkade aprikoser

1. Sätt ugnen på 125 grader.

2. Skär små hål (fickor) i filén runt om och peta in en halv aprikos i varje hål. Krydda runt om med örtkrydda, salt och peppar.

3. Bryn hastigt runt om i smör i en stekpanna.

4. Lägg köttet i en ugnsform och stoppa in en ugnstermometer så att spetsen hamnar mitt i den tjockaste delen. Ungsstek tills köttet nått önskad temperatur. Låt vila i 10 minuter.

Under tiden köttet vilar gör du såsen. 

5. Skala och hacka löken. Fräs i smör tills den är mjuk och genomskinlig. 

6. Rör ner mjöl och tillsätt vattnet under omrörning. Tillsätt grädd och fond. Låt koka upp.

7. Hacka aprikoserna och häll dem i såsen. Låt småkoka i minst 5 minuter. Rör om då och då. Smaka av med svartpeppar och örtkrydda.

8. Skär upp köttet i skivor och servera med såsen.


Inga kommentarer: