Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 26 november 2012



Gulaschsoppa

Men vilket skrotväder! Idag spöregnade det när jag skulle hämta bilen efter jobbet. Såg ut som en dränkt katt när jag kom hem. Vart är snön? Nåja, man får göra det bästa av situationen. En varm go soppa passar bra en sån här mörk, regnig dag. Så här kommer recept på en enkel och snabblagad gulaschsoppa. Mjuk och mild med härlig kumminsmak. Jag gillar inte kummin så mycket, men här kommer det helt till sin rätt och det skulle inte alls vara en bra idé att utesluta det. Vill man ha mer sting i så krydda med paprikapulver och cayenne peppar.

1 gul lök
4 potatisar
1 paprika

1-2 vitlöksklyftor
1 msk torkad persilja
500 g nötfärs
6 dl vatten
1 köttbuljongtärning
500 g passerade tomater
1-2 tsk kummin 

Salt och peppar

Tillbehör
Creme fraiche eller turkisk yoghurt
Bröd
Färsk persilja


1. Skala lök, vitlök och potatis. Skölj paprikan och rensa den invändigt. Hacka löken och vitlöken. Skär potatisen och paprikan i små tärningar, ca 1 cm.

2. Fräs grönsakerna i en stekpanna. Häll över i en stor kastrull.

3. Stek färsen. Salta och peppra efter eget tycke och smak. Häll över i kastrullen.

4. Tillsätt vatten, köttbuljongtärning, passerade tomater, kummin och torkad persilja. Låt koka i 10 minuter.

5. Smaka av och tillsätt mer salt och peppar om nödvändigt. Garnera gärna soppan med färsk persilja vid servering.

Inga kommentarer: