Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 10 november 2012



Kyckling Teriyaki med paprika och tomat

Här kommer min variant av Kyckling Teriyaki. Det är gott, gott, jättegott!  Vanligtvis har jag inte tomater i, men eftersom jag hade en halv förpackning kvar sen middagen igår fick de var med. Och det var väldigt lyckat! Mängden sambal oelek och sweet chilisås passar min familjs smak. Ni får helt enkelt smaka er fram. Vi äter ris till.

4 kycklingfiléer
Salt 
Svartpeppar
1 röd paprika
½ fpk baby plommontomater (eller andra små tomater)
4  dl crème fraiche
1½ tsk sambal oelek
1 dl Teriyakisås (ginger & sesame)
½ dl Sweet chilisås

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Bryn kycklingen i smör i en stekpanna. Salta och peppra. Lägg över i en ugnsform. 

3. Strimla paprikan och fräs den i smör i stekpannan. Fördela runt kycklingen i formen. Lägg även tomaterna i formen.

4. Blanda övriga ingredienser och klicka ut på kycklingfiléerna. 

5. Grädda i nedre delen av ugnen tills kycklingen är genomstekt, i 15-20 minuter

Inga kommentarer: