Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 17 november 2012

Världens godaste potatisgratäng


Nigella Lawsons krämiga potatisgratäng är kungen....nä drottningen över alla potatisgratänger, ja faktiskt! Tror jag gör som i originalreceptet, men det kan vara någon liten liten skillnad. Hur som helst så är den helt överlägset god! Kom bara ihåg att det är viktigt att inte skiva potatisen för tunt. Jag glömde helt att ta en bild, men alla potatisgratänger ser ju ungefär likadana ut och det är ju smaken som är viktig trots allt  =)

1 kg potatis, mjöliga, t.ex. King Edward
2½ dl grädde
2½ dl mjölk
½ gul lök
1-2 vitlöksklyftor
½ msk salt
25 g smör, osaltat

1. Sätt ugnen på 200 grader varmluft (eller 240 vanlig ugn).

2. Skala lök och vitlök och hacka grovt. Skala potatisen och skiva den i centimetertjocka skivor. 

3. Lägg potatis och lök i en stor kastrull. Häll i grädde och mjölk. Tillsätt saltet.

4. Koka tills potatisen är nästan mjuk (lite kärna kvar).

5. Smöra en ugnsform och häll i potatiskoket. Klicka på smöret.

6. Gratinera i ugnen i 10-15 minuter eller tills den börjar bubbla och fått fin färg.

7. Ta ut ut ugnen och låt stå i 10 minuter innan servering.

Inga kommentarer: