Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 17 november 2012



Fondue med buljong

Vi kom av någon anledning in på fondue när vi satt och och pratade på jobbet. Det var väldigt länge sen vi åt fondue, väldigt väldigt länge sen. Jag kände helt plötsligt ett oemotståndligt sug efter fondue. Jag letade fram vår fonduegryta som stod och såg ledsen ut långt inne i ett skåp i källaren. Vi fondueade (haha, heter det så?) fläskytterfilé, paprika, schalottenlök och små champinjoner. Till det åt vi mangoraja och världens godaste potatisgratäng, se separata recept. Receptet på buljongen fick jag från "fondue.se". Tänk att det finns en sida enbart för fondue, vad roligt!

600 gram kött (filé, entrecote, innerfilé)
grönsaker - t.ex. paprika, små lökar, champinjoner, broccoli, purjolök
liter vatten 
2 tärningar köttbuljong (jag använde Knorr "fond du chef")
3 msk ljus soja, typ Kikkoman
1 lagerblad
2 dl rött vin (eller portvin)

1. Skär köttet i strimlor eller  tärningar 2x2 cm.

2. Skär de grönsaker du vill ha i lagom stora bitar.

3. Koka upp vatten, buljongtärningar, soja, lagerblad och vin. Ta bort lagerbladet och häll över i fonduegrytan.

4. Trä på kött och grönsaker på fonduegafflarna och låt dem koka i några minuter. Du kan även låta grönsaker koka direkt i grytan och fiska upp dem efter hand med en sked när de är klara.

Inga kommentarer: