Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 22 november 2012





Pastasås med rökt skinka och cocktailtomater


Idag jobbade vi båda sent och vi var jättehungriga när vi väl begav oss hemåt. Därhemma väntade dessutom två väldigt hungriga barn. Det fick så lov att bli något snabblagat. Pasta funkar ju alltid och varma tomater är en av mina absoluta favoriter så det blev en pastasås med skinka och cocktailtomater. Den här pastasåsen slängde jag ihop på en kvart. Enkelt men gott! Mycket vitlökssmak, precis som jag gillar det. Ta mindre om du vill ha mildare smak.

500 g rökt skinka
1 viltlök, solo
1 burk lätt creme fraiche, tomat basilika
Grädde
1 fpk cocktailtomater
Pasta

1. Sätt igång att koka upp pastavattnet.

2. Skala och hacka vitlöken. Skär skinkan i små tärningar.

3. Fräs vitlök och skinka i smör i en stekpanna.

4. Rör ner creme fraiche och så mycket grädde du vill ha. Låt koka medan pastan kokar. Spä på med mer grädde om det behövs,

5. Lägg ner tomaterna i såsen när pastan nästan är färdig . Lägg på ett lock och stäng av plattan. Låt stå på eftervärme medan pastan kokar klart. Tomaterna blir bäst om de bara precis blir genomvarma och fortfarande är fasta.


Inga kommentarer: