Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 18 november 2012



Fläskfärsbiffar med 
tranbärs- och schalottenlökschutney


Jag hade fläskytterfilé över från fonduen igår. Gryta kanske? Nä, inte sugen på det. Biffar då? Ja!! Jag skar köttet i små bitar och körde dem i matberedaren. Sen blandade jag ner resten av ingredienserna. Det blev en intressant rosa smet, inte helt olik klappkräm *s* Konsistensen blev annorlunda, lite fiskbullekonsistens, men de blev väldigt goda! Nåja, till biffarna tänkte jag först steka äpplen och göra en äppelcidersås, men så hittade jag recept på en  lönnsirapsås. Den modifierade jag till en typ av chutney. Sötheten i chutneyn passade bra till biffarna. Vi åt pasta till.

Biffar
450 g fläskfärs
2 dl mjölk
1½ tsk salt
2 msk potatismjöl
½ tsk grovmalen svartpeppar
½ tsk riven muskot
½ tsk mald ingefära

Chutney
5 dl ginger ale 
6 msk torkade tranbär
1 nypa mald ingefära
2-3 msk lönnsirap

1. Sätt ugnen på 150 grader.

2. Blanda ingredienserna till biffarna och ställ åt sidan.

3. Blanda ginger ale, tranbär och ingefära i en liten kastrull. Låt koka svagt i 5 minuter. Rör ner lönnsirapen och låt koka i ytterligare ca 5 minuter. Det ska vara "såsigt". Häll eventuellt i mer ginger ale. Ställ åt sidan.

4. Forma små biffar och stek dem 1-2 minuter på varje sida. Lägg över i en ugnsform. Sätt in i ugnen och låt eftersteka medan chutneyn blir klar.

5. Skala och halvera löken. Fräs i smör i stekpannan några minuter.

6. Häll såsen i pannan och låt koka ihop under omrörning.


Inga kommentarer: