Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 2 november 2012



Ugnsgratinerad västerbottensostlax


Kombinationen lax och västerbottensost är fantastisk! Och den här rätten är något utöver det vanliga, en riktig fullpoängare! Jag har aldrig träffat på någon som inte gillat det här. Söker man efter receptet på nätet så hittar man flera olika variationer. I mitt använder jag till exempel kycklingfond istället för fiskfond eftersom jag tycker det ger en extra knorr till såsen. Ät pressad potatis till, det passar bäst.

Ett tips är att inte salta för mycket. Västerbottensosten är rätt salt i sig själv så det behövs inte så mycket mer.

800 g färsk laxsida
Västerbottenost, riven
Salt
Vitpeppar

Sås
2 msk smör
2 msk vetemjöl
2 dl vitt vin
2 dl grädde
1 dl creme fraiche
1 dl vatten
2 msk kycklingfond

Tillbehör
Löjrom eller stenbitsrom
Västerbottenost, riven
Dill
Rödlök, hackad
Citron, skivor/klyftor

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Riv västerbottensosten.

3. Ta bort eventuella ben och skär laxen i tunna skivor. Salta lätt och peppra. Placera en klick västerbottensost i mitten av varje skiva.

4. Rulla ihop skivorna och lägg dem tätt i en smord ungform.

5. Sås - smält smöret och rör sen ner mjölet. Häll i vinet under omrörning.  Tillsätt resten av ingredienserna och låt koka i minst 5 minuter.

6. Häll såsen över laxen och låt gratinera i ugnen i 15-20 minuter. 

7. Garnera med löjrom eller stenbitsrom, västerbottenost, rödlök, dill, citron... 

Inga kommentarer: