Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 8 november 2012


Pepparkaksrulltårta med lingongrädde


Receptet på den här rulltårtan kommer från Allt om mat. Det är en härlig blandning av sött och syrligt. Det doftar jul i hela huset när man gräddar den. Lite tidigt, javisst, men jag älskar ju julen så det är helt ok!

Enligt originalreceptet ska man frysa rulltårtan och ta fram den en halvtimme före man ska äta den men jag bakade den samma kväll vi skulle äta den. Jag vet ju inte hur den smakar när den varit fryst, men den var hur god som helst nybakad. 

3 ägg
1½ dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk ingefära
2 tsk kanel
1 tsk kryddnejlika
½ tsk bikarbonat
2 msk filmjölk (alternativt yoghurt)

Fyllning
1½ dl vispgrädde
1,25 dl lingonsylt

1. Sätt ugnen på 250 grader (eller 200 grader varmluft)

2. Vispa ägg och socker ordentligt poröst.

3. Rör ihop de torra ingredienserna väl och rör ner i äggsmeten, vispa så lite som möjligt. Rör sen snabbt ner filmjölken. 

4. Bred ut på en bakplåtspappersklädd plåt (obs inte smörgåspapper, det fastnar!)

5. Sätt genast in i mitten av ugnen och grädda i 5 minuter (eller 8 minuter i varmluftsugn). Passa noga!

6. Lägg ett nytt bakplåtspapper på en plåt och sockra det lätt. Stjälp upp kakan på bakplåtspapperet och dra försiktigt bort det använda papperet från kakan. Pensla med lite vatten om det är svårt att få bort.

7. Täck kakan med en lätt fuktad bakduk och låt den svalna.

8. Vispa grädden och rör ner lingonsylten. Bred ut över kakan.

9. Rulla ihop kakan med hjälp av bakplåtspapperet. 

10. Låt den ligga svalt i bakplåtspapperet tills den ska ätas alternativt frys in den och ta ut den en halvtimme före den ska ätas.

Inga kommentarer: