Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 31 januari 2016

 
Fläskytterfilé marinerad med örter och citron

 
Här kommer recept på en superduper god marinerad fläskytterfilé. En härlig smakexplosion! Den är lika god som middag eller som del i en buffé. I originalreceptet ska den marineras i en timme, men jag marinerade den ett helt dygn och det var då inte fel!  
 
1-1,2 kg fläskytterfilé

Marinad 1
1 msk kinesisk soja
3 msk olivolja
2 pressade vitlöksklyftor
Skal av en citron
Saft av ½ citron
2 msk hackad basilika
2 msk hackad persilja

Marinad 2
(Salt och svartpeppar)
4 salladslökar, strimlade
3 msk olivolja
1½ msk flytande honung
2 tsk sambal oelek

Garnering
10 cm gurka
1 knippe rädisor

1. Putsa köttet och gnid in det med salt och svartpeppar. Lägg köttet i dubbla plastpåsar.

2. Marinad 1 - blanda ihop ingredienserna till marinad 1 och häll i marinaden i platspåsen. Vänd runt köttet så et täcks av marinaden. Låt marinera i kylen minst en timme men gärna längre (under natten eller från morgon till kväll).

3. Sätt ugnen på 200 grader.

4. Ta köttet ur påsen och låt marinaden rinna av. Salta och peppra runt om. Lägg köttet på en bakplåtspappersklädd plåt och tillaga mitt i ugnen till det har en innertemperatur på 70 grader, ca 30-40 minuter.

5. Ta ut köttet och låt det svalna något. Skiva upp och placera på ett uppläggningsfat.

6. Marinad 2 - ansa och finhacka salladslökarna. Blanda ihop med olivolja, honung och sambal oelek. Häll över köttet.

7. Kärna ur och finhacka gurkan.  Klyfta rädisorna. Blanda ihop och strö runt köttet.











Inga kommentarer: