Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 19 januari 2016


Laxbiffar med varmrökt lax, citron och dill i

Men hur gott kan det vara egentligen? Jättegott tydligen! Jag blev  så inspirerad av en arbetskamrats beskrivning av de goda biffarna hon ätit hos en bekant att jag slängde ihop ett eget recept. Oj oj oj vad bra det blev! Och pricken över i är att äta den underbara "gröna såsen" till. Jag har ett antal varianter här på bloggen. Den jag nyss lagt ut fick namnet "Ännu bättre grön laxsås".

600 g laxfilé
300 g varmrökt lax
4 äggulor
1 citron, saft och skal
1 dl färsk dill (eller ½ dl frysen)
1 dl grädde eller iMat
½ dl ströbröd
2 bananschalottenlökar
1 tsk salt
1 krm vitpeppar

1. Skär laxen i kuber och mixa sen i matberedare.

2. Skala och finhacka löken. Hacka dillen. Zesta citronen och pressa sen ut saften. Häll allt i matberedaren.

3. Tillsätt resten av ingredienserna i matberedaren och kör ihop snabbt. Det behöver inte vara helt slätt.

4. Forma biffar och stek dem i omgångar i smör i en stekpanna, ca tre minuter per sida. Det går även bra att bryna dem hastigt i pannan och sen steka dem färdigt i ugnen på 175 grader, några minuter.

Inga kommentarer: