Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 27 januari 2016


Tonfiskbiffar med morot och grön curry

Det låter kanske lite märkligt med blandningen av tonfisk, morot och grön curry. Men låt er inte avskräckas för det är en oväntat lyckad kombination. Familjen gjorde tummen upp och vi satte genast in dem i favoritkategorin. Wokade nudlar med grönsaker och thai sweet chili sås är gott till.

4 burkar tonfisk i olja
3 ägg
6 medelstora morötter
2 schalottenlökar
4 tsk grön currypaste
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

1. Häll tonfisken i en sil och låt oljan rinna av.

2. Skala och finriv morötterna. Skala och finhacka löken. Lägg i en bunke.

3. Knäck i äggen i bunken och tillsätt tonfisken, currypaste, salt och peppar. Blanda väl så kryddorna fördelas jämt.

4. Forma biffar med händerna. Krama ur vätska medan du formar dem. Lägg biffarna på en skärbräda eller bricka.

5. Stek biffarna i smör/olja i ca 4 minuter per sida. Det går även bra att bryna dem en minut per sida och sen låta steka färdigt i ugnen, 175 grader i ca 10 minuter.

Inga kommentarer: