Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 17 januari 2016

 
Mustig högrevsgryta
 
Idag har jag gjort den här underbara grytan till middag. En gryta blir ju oftast bara bättre och bättre ju längre den får puttra så det är perfekt mat för en söndag. Jag gillar att servera polenta (majsmannagryn) till gryta. Om ni inte provat det tidigare så gör det. Gott som omväxling till annat tillbehör.
 
800 g högrev
2 schalottenlökar
2 palsternackor
500 g morötter
2 vitlöksklyftor, krossade
1 köttbuljongtärning
1 tsk worcestershiresås
7½ dl vatten
1 dl portvin/rödvin
5 svartpepparkorn
3 kryddnejlikor
1 tsk salt
1 tsk torkad timjan
Ett gäng champinjoner
 
1. Häll 1 dl vetemjöl, lite salt och svartpeppar i en plastpåse. Skär högreven i grytbitar och lägg dem i påsen. Skaka om så de täcks av mjölet.
 
2. Bryn grytbitarna i olja och smör runt om i omgångar. Lägg över på ett fat.
 
3. Koka upp vatten och buljongtärning i en gryta.
 
4. Skala och klyfta schalottenlökarna. Skala och skär palsternackor och morötter i lagom stora bitar. Skala vitlöksklyftorna och krossa dem med bladet på kniven.
 
5. Lägg ner grytbitar, lök, palsternacka, morötter och vitlök i grytan. Tillsätt resten av ingredienserna utom champinjonerna. De blir godast om de inte kokar med i grytan lika länge som resten.
 
6. Låt puttra under lock tills rotsakerna är mjuka och grytbitarna är möra. Det lönar sig att låta grytan puttra länge så smakerna hinner utvecklas. Låt champinjonerna koka med de sista 10  minuterna. Smaka av med mer kryddor om det behövs.
 
 



Inga kommentarer: