Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 29 januari 2016


Sloppy Joe Sandwich
 
Sloppy Joe's är en berömd bar på Key West i Florida där Ernst Hemingway var stammis. Baren hette först Russel's efter ägaren. Hemingway var den som ivrade för bytet till Sloppy Joe's. Namnet kom från en annan bar där en "spanish Joe" sålde isad seafood och golvet därför alltid var blött. Innehavaren blev retad för att ha ett "Sloppy Place" och namnet fastnade hos Hemingway. Sloppy Joe's finns i massor av recept. Som vanligt har jag tagit det jag kände mest för och sen fixat lite med det. Smaken på färsen är inte likt något annat jag smakat, antagligen för att rörsockret gör att det blir en ovanlig söt smak som vi svenskar inte är van vid. Men det är gott, jättegott faktiskt! Och en trevlig omväxling till tacoköttfärs. Serveras i hamburgerbröd med sallad och chips på sidan om.
 
500 g nötfärs
2 schalottenlökar, finhackade
1 grön paprika, finhackad
1 vitlöksklyfta, hackad
1 tsk dijonsenap
1½ dl ketchup
½ msk worcestershiresås
3 tsk rörsocker
Salt
Svartpeppar

1. Skala och finhacka löken och vitlöken. Rensa och finhacka paprikan.

2. Stek lök, vitlök och köttfärs i en stekpanna. Häll av vätskan som bildas. Häll över i en gryta.

3.  Tillsätt resterande ingredienser - utom salt och peppar - i grytan och rör om ordentligt. Dra ner värmen och låt puttra i ca 30 minuter. Rör någon gång då och då. Smaka av med salt och peppar i slutet.

 

Inga kommentarer: