Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 25 januari 2016


Torsk med gräddstuvad purjolök

Det här är en vansinnigt god torskrätt. Förutom att den innehåller få ingredienser är den både snabb och lätt att tillaga. En familjefavorit! Ta måtten till såsen med en nypa salt, jag kör aldrig med ett färdigt recept när jag gör vitsås/stuvning. Man får prova sig fram till rätt konsistens. Gott med kokt eller pressad potatis till.

4-6 torskfiléer
1 purjolök (inte för tjock, ta hellre två späda)
25 g smör
2-3 msk vetemjöl
3-5 dl mjölk
2-3 dl grädde
Salt och peppar

1. Skiva purjolöken och skölj den i ett durkslag. Låt rinna av ordentligt.

2. Koka upp lättsaltat vatten i en stor kastrull. När det stormkokar drar du av kastrullen från plattan och lägger i fisken. Lägg på lock och låt stå i 12 minuter.

3. Smält smöret i en kastrull och rör sen ner mjölet. Späd med mjölk och grädde under konstant omrörning. Fortsätt röra och späd med mer vätska tills du får rätt konsistens. Låt puttra i några minuter.

4. Tillsätt purjolöken i såsen och låt puttra i 5 minuter. Smaka av med salt och svartpeppar. Rör om då och då, se till att det inte bränns vid.

Inga kommentarer: