Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 13 januari 2016


Sweet chililax med nudlar
 

Lax, lax, lax! Tänk ändå vad gott det är! Jag har fått en krydda från min kusin som bor i USA. Den heter "Old Bay" och det står att den ska passa till i princip allt. Den innehåller bl.a. örter, paprika, svart peppar, chili och salt. Den använde jag idag när jag stekte lax. Annars brukar jag använda citronpeppar när jag gör den här rätten.  Jag har inga mått på broccoli och ärtor. Idag tog jag det jag hade kvar i frysen. Men det är bara att prova sig fram till rätt proportioner.
 

4 portioner nudlar
600 g laxsida eller 4 portionsbitar lax
Sweet chilisås
Salt och valfri krydda som fungerar tillsammans med sweet chilisås
Broccoli
Ärtor
1 kruka färsk dill

1. Dela laxsidan i portionsbitar om du inte använder färdiga portionsbitar. Pensla laxen med sweet chilisås och krydda med en god fisk- eller örtkrydda.

2. Sätt igång att koka vatten till nudlarna. Lägg i nudlarna i det kokande vattnet och låt dem koka den tid förpackningen anger, ca 3-4  minuter.

3. Koka broccoli och ärtor, inte överkokta, hellre lite underkokta. 

4. Stek laxbitarna runt om i olja i en stekpanna. Lägg över dem på ett serveringsfat och täck.  Skölj inte av stekpannan.

5. Häll vattnet av nudlar och grönsaker. Fräs runt i stekpannan och krydda gärna lite mer med den krydda du använde till laxen. Rör ner klippt dill, broccoli och ärtor.

6. Färdigt att servera med lite sweet chilisås på sidan om, som den är eller utrörd i creme fraiche.






Inga kommentarer: