Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 12 januari 2016


Kycklingfärslimpa med ajvar relish


Kyckling och ajvar relish passar bra ihop. Det här är ett recept på en rätt så snabbt tillagad färslimpa som kombinerar de två. Gott med en enkel kall sås av creme fraiche, ajvar relish och lite salt och vitpeppar.  Man kan även värma den och reda med lite majzena.

900 g kycklingfärs (eller filéer som man mixar i matberedare)
1 ägg
1 dl ströbröd
1½ dl grädde eller iMat
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 tsk torkad oregano
1-2 dl ajvar relish valfri styrka

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smöra en brödform.

2. Blanda ihop alla ingredienser i en bunke och häll över smeten i brödformen, platta till så färslimpan blir jämn.

3. Låt grädda längst ner i ugnen i ca 30 minuter (till innertemp 70 grader).

Inga kommentarer: