Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 14 januari 2016

 
Ugnstekt falukorv med blomkål i krämig tomatsås

Falukorv är inte stora sonens favorit och blomkål är definitivt inte minsta sonens favorit. Så varför lagar jag då denna rätt? Jo dels för att jag gillar både falukorv och blomkål och dels för att jag tycker det är viktigt för barnen att äta allt, att utvidga smaklökarna. Dessutom var jag nyfiken hur det skulle smaka tillsammans. Och resultatet då? Jo du, alla tyckte det var gott, även korvskeptikern och blomkålsskeptikern. Jag lyckades :)

 1 ring falukorv
750 g fryst blomkål
1 burk creme fraiche eller iMat fraice
1 fpk passerade tomater
2 tsk persillade
Salt och vitpeppar
fryst eller hackad färsk persilja

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Skär korven i två bitar och snitta bitarna i lagom tjocka snitt.

3. Vispa ihop creme fraiche, passerade tomater och kryddor.

4. Lägg korvhalvorna i en stor ugnsform och fördela blomkålen i mitten. Du kan dela buketterna om de är för stora. Det är gott om blomkålen har lite kärna kvar, men den får inte vara för hård.

5. Häll såsen över blomkålen och sprinkla persilja över. Tillaga i nedre delen av ungen ca 40 minuter.

Inga kommentarer: