Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 25 augusti 2013


Fluffig äppelkaka i långpanna

Min frys är full så jag kan tyvärr inte göra äppelmos, men det hindrar mig inte från att plocka äpplen hos min kompis. Ingen har väl dött av en äppelkaka eller två, eller hur!? Så idag blev det en långpannekaka fullproppad mer äppelbitar. Det här receptet har jag publicerat tidigare, men nu har jag dubblerat mängden äpplen. Den blir bara bättre ju fler äpplen man har i, och det passar väldigt bra med glasäpplen eller andra syrliga äpplen. Inte för att bilden ser så aptitlig ut...är det månen kanske?...men skenet bedrar för det är en lätt och fluffig kaka som är supergod som den är och ännu godare med vaniljsås.


5 ägg
4 dl strösocker
2 dl vatten
2 dl smält smör 
4½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
9-10 äpplen
Kanel och socker

1. Sätt ugnen på 175 grader. 

2. Smörj en långpanna med smör och bröa med råsocker eller ströbröd alternativt använd smörpapper (jag använder sånt där "evighetspapper"). 

3. Smält smöret och låt det svalna. 

4. Vispa ägg och socker pösigt. 

5. Häll smält smör och vatten i äggsmeten, rör om.

6. Skala, kärna ur och tärna äpplena. Blanda bitarna med socker och kanel.


7. Blanda ihop mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Vänd ner i smeten. Och ja, smeten ska vara så lös! 

8. Häll smeten i långpannan och strö över äppelbitarna. 

9. Grädda mitt i ugnen i 25-30 minuter.

Inga kommentarer: