Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 28 augusti 2013


Korvgryta med ajvar relish och äpple


Den här grytan är jättegod! En variant till den lite uttjatade korvstroganoffen. Man kan göra den mild eller stark. Ta eventuellt mer cayennepeppar om du vill ha mer sting i den. Ät ris eller pasta till.

500 g falukorv
2 stora bananschalottenlökar (eller gula lökar)
2 tsk vetemjöl
2 dl ajvar relish (valfri styrka)
1.75 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
2-3 syrliga äpplen
1 gul paprika (jag använde spetspapika)
1 krm cayennepeppar
2-3 dl creme fraiche

1. Skala och grovhacka löken. Skär korven i tärningar. 

3. Stek löken och korven i smör i en stekpanna. Strö över mjöl och rör ner ajvar relish och vatten. Smula ner buljongtärningen. Låt koka några minuter.

4. Tärna paprikan, skala och tärna äpplena. Lägg ner i grytan. Krydda med cayennepeppar. Rör ner creme fraiche och låt puttra några minuter.

Inga kommentarer: