Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 29 augusti 2013



Läcker zucchinisoppa


Kanongod soppa! Verkligen en superhit! I originalreceptet var det 2 vanliga tomater, 2 gula lökar och 2 vitlöksklyftor, men jag har ändrat lite som ni ser. Jag använder ofta solo vitlöken som jag tycker är lite mildare än vanlig. Lika gäller för löken. Jag byter oftast ut gul lök mot schalottenlök för jag tycker inte den är lika frän i smaken. Tomater tar jag vad jag har hemma för tillfället. 

Tips är att smula ner gammalt bröd i soppan ... ja det låter kanske inte så  gott, men i soppa är det att föredra att brödet har några dagar på nacken. Man kan göra krutonger, men det är ju onödigt jobb om man nu har en snärt foccacia eller annat gott bröd längst ner i brödburken

2 stora zucchini
2 bananschalottenlökar
10 körsbärstomater
1 solo vitlök
7½ dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
2 msk äppelcidervinäger
1 krm svartpeppar
1 krm vitpeppar
1 lagerblad
1 dl grädde
Salt

1. Skala och hacka löken. Riv zucchini (med skal och allt!). Klyfta tomaterna. 

2. Fräs grönsakerna i smör i en stor gryta tills löken blivit genomskinlig och tomat och zucchini blir lite mjuk och vattnar sig. Pressa i vitlöken.

3. Pressa i vitlök, häll i vatten och äppecidervinäger, tillsätt buljongtärning, peppar och lagerblad. Låt koka i 30 minuter.

4. Ta grytan av spisen och ta upp lagerbladet. Mixa soppan med stavmixer. Häll i grädde och smaka av med salt. Låt få ett snabbt uppkok.

Inga kommentarer: