Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 4 augusti 2013



Hamburgare på fläskfärs och salsa à la Ernst
serverade med Papas Tostades

Jag gillar Ernst Kirchsteigers sommarprogram och ser det så ofta jag kan.  Han brukar laga enkel men god mat. Idag gjorde jag hans hamburgare med salsa. Jag använde inte pancetta eftersom det inte fanns på min affär, men jag tror inte att prosciutto var ett nerköp! I receptet är det halva mängden salsa och det räckte bra. Hoppa för allt i världen inte över salvian, det var pricken över i. SUPER GOTT!!  Vi åt papas tostades till (se separat recept), men det är inte nödvändigt, räcker bra med bröd och en god sallad.

Salsa
6 plommontomater
1 chilifrukt
1 gul lök
½ kanelstång
5 kryddnejlikor
1½ msk flytande honung
½ tsk flingsalt
Svartpeppar
Olivolja

Hamburgare
1 kg fläskfärs (jag använde 800 g och det räckte)
1 ägg
Salt
Svartpeppar
Färsk salvia
Skivad pancetta/prosciuttio


1. Börja med salsan - koka upp vatten i en stor kastrull. När vattnet kokar, ta av kastrullen från plattan och lägg i plommontomaterna. Låt tomaterna ligga i vattnet i ca 5 minuter.

2. Dela chilin på hälften och ta bort kärnorna. Hacka sedan chilin fint. Skiva ner lök, inklusive blast om löken är färsk. Ta en hel kanelstång och 10 st kryddnejlikor.

3. När tomaterna har varit i det varma vattnet i ca 5 min ta upp dem och lägg dem på ett fat. Låt tomaterna svalna en stund. Skär sedan bort fästet på tomaterna och lägg tomaterna i en matberedare eller mixer, och mixa slätt.

4. Ta sedan en stekpanna och häll i rejält med olivolja att steka i. När oljan är varm lägg i lök, chili, kryddnejlikor och kanel och stek dem lätt så att lök och chili blir mjuka. 

5. När det har mjuknat häll i de mixade tomaterna i pannan. Tillsätt sedan flytande honung, salt och svartpeppar. Låt sedan blandningen puttra i ca 20 min. Om man vill kan man mixa blandningen ytterligare en gång, men då måste man ta ut kanelstången innan. Slå upp salsan i en rengjord flaska.

6. Så till hamburgarna - lägg fläskfärsen i en bunke, tillsätt ägg och blanda runt. Tillsätt salt och svartpeppar, blanda om. Rulla sedan ut avlånga hamburgare.

7. Placera ut salviablad på hamburgarna och rulla prosciuttion runt om.

8. Stek eller grilla sedan burgarna tills de är genomstekta (extra viktigt eftersom det är fläskkött).

Inga kommentarer: