Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 16 augusti 2013



Krämig tortellinigratäng


Jag hade något helt annat planerat till middag, men när jag kom hem så sa stora sonen att han skulle bort så då tänkte jag om. Jag sparar det jag planerat till en annan dag och gjorde en gratäng av det jag hade hemma istället. Det blev en jättegod härligt krämig gratäng som räcker till 4 och dessutom lunch dagen därpå :)

Tips! När man gör gratäng är torkad pasta att föredra för färsk blir för mosig.

5 dl tortellini (torkad)
250 g kassler
10 cm purjolök
1/3 fpk mjukost med starkare smak (à 400 g)
3 dl mjölk
2 dl grädde
50 g smör
2 msk vetemjöl
Salt och vitpeppar

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Börja koka tortellini (ta av den när det är lite tuggmotstånd kvar).

3. Skär kasslern i bitar. Hacka purjolöken.

4. Gör en bottenredning - smält smöret i en kastrull och vispa ner mjölet som får fräsa med under omrörning. Häll i vätskan i omgångar under konstant omrörning. När såsen har tjocknat smakar du av med salt och vitpeppar. Rör sen ner mjukosten och purjon.

5. Häll av vattnet från tortellinin och häll över den i en ugnsform. Blanda ner kasslern och häll över såsen.

6. Gratinera i ugnen i 20 minuter på överundervärme och 5 minuter på grill för att få lite färg.


Inga kommentarer: