Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 21 augusti 2013


Köttfärs- och broccoligratäng

Man kan kanske säga att jag snöat in på gratänger, men det är så väldigt praktisk och oftast räcker det till både middag och matlådor. 

Jag gör ofta storsatser av t.ex. köttfärssås eller tacofärs och använder sen det som blir över i nya rätter. Nu är min frys så knökfull så jag knappt fick plats med glassen jag köpte från glassbilen, så det är dags att börja en rensning (iofs är det mesta bär och svamp, men lite annat finns det också). 

Så en plastlåda (en sån där man får när man köper takeaway på kinarestauranger) med köttfärssås fick tillsammans med bl.a. broccoli och ris bli en gratäng. Det är inte min vanliga köttfärssås till spagetti utan en till lasagne utan grädde eller yoghurt i. Jag vet inte hur mycket det var så måttet blir helt enkelt "1 kinalåda" :)  

1 kinalåda "lasagneköttfärs" (med lök, vitlök, krossade tomater och kryddor)
800 g broccoli
4 portioner ris
2 bifftomater
3 ägg
2 dl grädde
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
Vitlök och örtkrydda
1 dl riven ost, ca

1. Koka ris om du inte har i kylskåpet.

2. Sätt ugnen på 200 grader.

3. Koka broccolin på svag värme tills det är lite tuggmotstånd kvar. Dela i mindre bitar om buketterna är för stora.

4. Lägg riset i botten på en smord ugnsform. Strö över lite riven ost. Fördela ut broccolin över riset.

5. Vispa ihop ägg, grädde och kryddor. Häll över broccolin.

6. Klicka ut köttfärsen över broccolin och täck med skivad tomat. Strö över lite riven ost.

7. Tillaga i ugnen tills äggstanningen "stannat" ca 35 minuter.

Inga kommentarer: