Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 25 augusti 2013



Portergryta


Porterstek är överlägset gott men tar väldigt lång tid. Men man kan ta en genväg och göra en portergryta istället! Smaken är där, men det går mycket fortare. Ett tips - morot är väldigt gott i grytan. Jag använde frysta minimorötter den här gången, men oftast använder jag vanliga morötter som jag skär i tjocka slantar.

800 g nötkött (jag använde utskuren biff i bit)
50 cl porter (öl)
1½ dl outspädd svartvinbärssaft
½ dl japansk soja
2 köttbuljongtärningar
3 schalottenlökar, skalad och grovt skivad
5 torkade enbär
1 krm svartpeppar
Grädde
Valfri redning
Eventuellt morötter

1. Skär köttet i kuber. Lägg dem i en bunke med mjöl och skaka runt så köttbitarna täcks. Bryn dem hastigt i smör i en stekpanna i omgångar.

2. Koka upp porter, vinbärssaft, soja, buljongtärningar, lök, enbär och peppar i en gryta.

3. Lägg köttbitarna (och eventuellt även morötter) i grytan och låt den puttra tills köttet är mört . Koktiden varierar beroende på vilken typ av kött man använder. Det är jättegott att ha i morot i grytan. Skär dem i så fall tjocka slantar och låt dem puttra i grytan tillsammans med köttet.

4. Häll i grädde och rör om. Red av såsen med till exempel lite majsena utrört i vatten till önskad konsistens.

Ät och njuuut!



Inga kommentarer: