Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 17 augusti 2013


Tacogratäng med fläskytterfilé

Det här receptet är lite ändrat från originalet. Jag tyckte det verkade lite mycket med en hel burk mjukost så jag minskade ner det till en halv. Jag lade även till en burk creme fraiche och tog bort en burk tacosås. Och så minskade jag från en hel förpackning tacomix till en matsked. Ja, det blev nog ett helt nytt recept när jag tänker efter =) Ät med de vanliga tacotillbehören. 

1 fläskytterfilé, ca 600 g
Salt och peppar
1 vitlöksklyfta
Tortillachips, saltade
1 liten burk ananas (ur ett trepack) minus en ananasring som kocken äter upp!
En snutt purjolök
Ett gäng körsbärs- eller cocktailtomater
1 liten burk creme fraiche
1 msk tacomix
½ fpk mjukost
Ev riven ost

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Smörj en ugnsform och täck botten med ett lager krossade tortillachips.

3. Skär tomaterna i fyra delar och ananasringarna i bitar. Strimla purjolöken. Fördela över tortillachipsen.

4. Skär filéen i centimetertjocka skivor och bryn dem nästan färdiga i smör i en stekpanna. Salta och peppra.  Lägg över dem i ugnsformen.

5. Pressa ner vitlöksklyftan i stekpannan och fräs nån minut. Rör sen ihop creme fraiche, mjukost och tacomix i stekpannan. Häll över filéskivorna i ugnsformen.

6. Om du vill ha det ännu "ostigare" så  strö över riven ost. Gratinera i ugnen i ca 20 minuter.



Inga kommentarer: