Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 12 augusti 2013


Tacolasagne

Första jobbdagen efter semestern och då ställer jag mig och lagar lasagne! Sen middag idag alltså, ja hur tänkte jag där? Men den var värd att vänta på, en tacolasagne med sting i. Använd med fördel spenatlasagneplattor för då blir det ännu godare. Servera med creme fraiche och andra tacotillbehör som tomat, majs och tortillachips. 

10-12 lasagneplattor, gärna spenat
2-3 dl riven ost
Smör

Tacofärs
600 g köttfärs
1 vitlök
1 gul lök
½ dl chilisås
1 burk krossade tomater
1 fpk tacomix
1 dl vatten

Béchamelsås
100 g smör
½ dl vetemjöl
4 dl mjölk
4 dl grädde
En nypa muskotnöt
Salt och vitpeppar

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Skala och finhacka vitlök och gul lök. Fräs mjuk i smör i en stor stekpanna.

3. Stek köttfärsen tillsammans med löken. Blanda sen ner chilisås, tomat, tacomix och vatten. Låt koka ihop några minuter.

4. Béchamelsås - smält smöret och rör ner mjölet. Låt fräsa ihop. Häll ner vätskan under omrörning. Rör hela tiden medan såsen tjocknar på. Späd med lite mer mjölk om det behövs. Smaka av med muskotnöt, salt och vitpeppar.

5. Täck botten på en ugnsform med ett lager béchamelsås. Varva sen med lasagneplattor - béchamelsås - tacofärs - riven ost - lasagneplattor. Avsluta med sås och lite färs.

6. Grädda i ugnen i 45-50 minuter. Strö över riven ost mot slutet.

Inga kommentarer: