Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 28 september 2012




Ananaspaj med digestivebotten
Jag gör rätt ofta ananaspaj. I mitt vanliga recept är det en "vanlig" pajbotten och creme fraiche i fyllningen. Här är ett nytt recept med digestivekexbotten och kesella i fyllningen. Omväxling förnöjer! Ät vaniljglass till.
Botten
3 ½ dl krossade digestivekex
100 g smör
1 msk råsocker
Fyllning
1 burk krossad ananas (400g)
1 Burk kesella
½ dl strösocker
½ tsk vaniljsocker
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Låt ananasen rinna av i ett burkslag. 
3. Smält smöret. Krossa digestivekexen. Blanda ihop det smälta smöret med kexsmulorna och råsocker i en bunke. 
4. Fördela i en smord pajform. Pressa med en sked så botten blir kompakt. Förgrädda mitt i ugnen i 6-8 minuter. Låt svalna en aning.
5. Blanda ihop kesella, strösocker, vaniljsocker och ananas. Bred ut i formen. 
6. Grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter.

1 kommentar:

Åsa sa...

Hej, Hur stor form använder du (diameter)? Tack på förhand! Mvh Åsa