Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 7 september 2012


Fruktig kasslergratäng

Om man gillar frukt i maten är det här en väldigt god gratäng. Den påminner lite om Flygande Jakob men innehåller annan frukt. Familjen tyckte den var frukt(ansvärt) god =)
Nästa gång kokar jag riset i förväg och lägger det i botten på ugnsformen. Och så ska jag ska vispa grädden innan jag gör såsen, som man gör med Flygande Jakob. Den här gången åt vi basmatiris till men nästa gång blir det nog kokosris, tror det blir kanongott till.

1 kasslerbit, ca 500 gr
2-3 schalottenlökar
2 gröna äpplen, gärna granny smith 
5 skivor ananas
½-1 dl jordnötter/cashewnötter
2-3 dl grädde

Salt och peppar
Chilisås

Redning

1. Sätt ugnen på 175 grader.


2. Skär kassler, lök och frukt i bitar och lägg i en ugnssäker form. Tillsätt jordnötter om du vill ha dem i gratängen, men du kan även ha dem som tillbehör på sidan om.

2. Rör i hop grädde med chilisås, salt och peppar. Smaka så du får rätt styrka. Red såsen med en msk vetemjöl utrört i lite vatten, eller annan redning. Jag använder oftast potatismjöl.

3. Slå såsen över frukt- och kasslerblandningen och gratinera i ugnen i ca 30 minuter.

Inga kommentarer: