Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 28 september 2012


Aprikosfylld kycklinglårfilé  

Som så ofta har jag knåpat ihop ett eget recept av flera olika. Lårfilé är den absolut möraste delen på kycklingen och jag väljer det ofta när jag gör grytor och gratänger. Jag hittade inga färska aprikoser så jag använde aprikoser på burk som jag sköljde av. Vi åt ris till, men det funkar säkert lika bra med färsk pasta. Mycket smaskig kycklingrätt! 


800 g kycklinglårfilé
Flytande honung
Aprikoshalvor (lika många som lårfiléer)
Salt och peppar
1 kvist rosmarin eller 2 tsk torkad



Sås
2 dl torrt vitt vin
2 dl vatten
2 dl grädde
1 kycklingbuljongtärning
6 aprikoser
Salt
Vitpeppar

1. Värm ugnen till 225 grader.

2. Lägg en aprikoshalva i varje kycklinglårfilé. Lägg filéerna i en ugnsform, ringla över honung, var inte blyg, och krydda med rosmarin, salt och peppar. Ställ in i ugnen i 10 minuter.


3. Blanda under tiden vin, vatten och grädde i en kastrull. Smula ner buljongtärningen och lägg i aprikoser. Reducera till hälften (koka tills hälften kvarstår)

4. Mixa såsen slät med mixerstav och smaka av med salt och peppar. Häll såsen runt omkring kycklingen. Låt steka klart i ugnen, ca 10 minuter.





Inga kommentarer: