Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 12 september 2012



Makaronilåda med bacon och zuccini

Vilken god makaronilåda! Hela familjen och lilla sonens kompis slukade den med god aptit. Vi åt svärmors syrligt goda hemmakokta lingonsylt till. MUMS!

500 g makaroner
1 stor zucchini eller 2 små
2 paket bacon
1 stor rödlök
2 grönsaksbuljongtärningar
3 dl matlagningsgrädde
2 dl mjölk
2 dl creme fraiche
2 dl riven lagrad ost
Svartpeppar

 
1. Sätt ugnen på  200 grader.

2. Koka makaronerna enligt anvisningen på paketet. Låt rinna av och häll i en smörad ugnsform.

3. Skär zuccini och bacon i små bitar. Skala och hacka löken.

4. Hetta upp lite smör i en stor stekpanna, gärna traktörpanna med höga kanter. Fräs bacon, zuccini och lök ordentligt. Peppra med svartpeppar.

5. Om du använder en stekpanna med låga kanter så häll över fräset i en kastrull. Häll grädde, mjölk och creme fraiche över fräset. Låt koka upp och smula i buljongtärningarna.

6. Häll grönsaks- och baconröran över makaronerna i ugnsformen och blanda om. Strö över den rivna osten.
 
7. Gratinera i ugnen i 15-20 minuter.

 

Inga kommentarer: