Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 6 september 2012


Laxfärs (laxmousse) i ugn med citronsås

Ibland så tar man beslut som inte riktigt är genomtänkta. Som att ställa sig och laga laxfärs i ugnen på en vardag. Som om det inte var tidskrävande nog så gjorde jag dubbel sats också så det tog ännu längre tid. Men så blir det ibland. I originalreceptet står det att man ska låta färslimpan svalna, skära den i skivor och steka dem gyllenbruna i smör. Men min färs hade mer konsistens av mousse än av färslimpa, så det var inte att tala om. Kanske var det för att jag gjorde två i ugnen och de hade behövt mer tid.
 
Vet inte om det vara för att barnen var helt utsvultna eller ej, men de tyckte det var JÄTTEGOTT! Vi åt kokt potatis, broccoli och citronsås till.

Laxfärs
400 g skinnfri lax
1 äggvita
3½ dl grädde
Salt
Vitpeppar
Vitlökspulver
Citronsaft

Sås
3 dl fiskbuljong
2 dl vitt vin
2 dl vispgrädde
Citronsaft
Salt
Vitpeppar

1. Sätt ugnen på 120 grader. Sätt in en ugnsplåt med höga kanter och fyll i så pass mycket vatten att den ugnsform du ska använda kommer att stå minst till två tredjedelar i vatten.

2. Skär laxen i kuber och mixa dem i en matberedare.

3.Tillsätt kryddor, äggvita och en skvätt citronsaft. Tillsätt sen grädden i en jämn stråle medan maskinen är igång. Fortsätt mixa tills färsen är helt slät.

4. Klä en brödform med folie. Folien ska räcka till att vika över färsen. Häll laxfärsen i formen och vik över folien.

5. Sätt in ugnsformen i vattenbadet och låt grädda i 40-45 minuter (men det tog en timme för mig, men jag hade ju två i ugnen samtidigt!)

6.  Koka upp fiskbuljongen med vinet och låt det koka tills hälften återstår.

7. Häll i grädden och koka till såskonsistens, red med lite vetemjöl om det behövs. Smaka av med citron, salt och peppar.

 

Inga kommentarer: