Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 9 september 2012



Höstgryta med smak av kummin

Supersmaskig värmande höstgryta med lite annorlunda smak än man kanske är van vid. Jag gillar vanligtvis inte kummin, men här är det just kummin som gör att grytan får det där lilla extra. Det blev mycket vätska över så det tänker jag använda som bas till en soppa senare i veckan :)

500 g grytbitar
2-3 morötter
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
8-10 färska champinjoner
2 paprikor, gärna vit spetspaprika
1 msk paprikapulver
1 fpk passerad tomat
1 msk tomatpuré
2 tsk kummin
2 msk kalvfond
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
vatten

1. Bryn grytbitarna runt om i omgångar. Lägg över i en gryta.

2.
Skala och slanta morötterna
Skala och strimla löken
Strimla paprikan
Skala och hacka vitlöken
Skär champinjonerna i hälften
Stek allt tillsammans med paprikapulvret. Lägg över i grytan.

3. Tillsätt passerad tomat, tomatpuré, kummin, kalvfond, salt och svartpeppar. Häll på så mycket vatten att det precis täcker.

4. Låt småputtra tills köttet är mört, 1-1½ timme.

Inga kommentarer: