Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 19 september 2012


Fläskkarrégryta med tranbär & äpple (och en tvist av jul)

Den här grytan har jag gjort ett antal gånger. Den här gången blev det lite annorlunda än vanligt. Jag fick tag på picknicbog till bra pris och använde det istället för fläskkarré, men det var ju ingen större skillnad. Men när jag kom hem upptäckte jag att vi inte hade någon öl hemma...hmm...vi hade dock en stackars julmumma långt inne i svalen, kvarglömd från julen. Den tog jag. Hela köket doftade jul när jag hällde den i grytan, och alla som känner mig vet att jag älskar julen, t.o.m. i september :)
Resultatet då? Det blev en jättegod gryta, rätt söt men angenäm smak. Jag ska nog använda julmumma igen! Vi åt basmatiris till.

600-700 g benfri fläskkarré
2 msk soja
2 stora gula lökar
2 smakrika äpplen
2 msk nypressad citronsaft
½ dl konc. vinbärssaft 
2 köttbuljongtärningar
8-10 vitpepparkorn
1 dl torkade tranbär
1 stor flaska öl, ljust eller mörkt (eller julmumma då!)

1. Skär köttet strimlor, ca 1½ cm tjocka och 4 cm långa.

2. Lägg bitarna i en gryta och tillsätt sojan. Rör om så att köttet blir "sojafärgat" runt om. Låt köttet marinera i minst 10 minuter.

3. Skär löken i klyftor. Lägg över i grytan och blanda om med köttet.

4. Tillsätt citronsaft, vinbärssaft, buljongtärningar och vitpeppar. Häll på öl så att det täcker köttet. Låt koka upp. Skumma av och låt koka i 10 minuter.

5. Skala och skär äpplena i bitar. Tillsätt dem och tranbären i grytan. Låt koka ytterligare 10 minuter.


Inga kommentarer: