Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 27 september 2012



Mulligatawny - en smakrik currysoppa

När engelsmännen styrde och ställde i Indien under mitten av 1800-tal till mitten av 1900-talet, var de lite kinkiga när det gällde den indiska maten. Deras känsliga magar tålde inte den kryddstarka maten. Då hittade indierna på en soppa med bas i den indiska rätten ”Melligu –Thani” som betyder ”pepparvatten” på Tamil. Den engelska varianten är betydligt ”snällare” :) Det finns otaliga varianter och det här är en jag gillar!

½ gul lök, hackad
2 stjälkar selleri, hackade
2-3 morötter, hackad
1 vitlöksklyfta, hackad
50 g smör
1 msk mjöl
2 tsk curry
1½  l kycklingbuljong
1 äpple, skalat, urkärnat och rivet
1 dl vitt ris
3 kycklinglårfiléer eller 1 kycklingfilé, skuren i kuber
½ tsk torkad timjan
Salt
Svartpeppar

(1½ dl grädde)

1. Fräs lök, selleri, morot och vitlök i smöret. Pudra över mjölet och curryn. Låt fräsa ca 5 minuter.

2. Tillsätt buljongen, rör om och låt puttra i 30 minuter.

3. Tillsätt äpple, ris, kyckling och timjan. Låt puttra tills riset är klart, ca 15 minuter. Späd med mer buljong om det behövs. Smaka av med salt och peppar.

4. Om man vill kan man värma upp grädde och ringla i den strax innan servering.

Inga kommentarer: