Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 27 september 2012


Makalös marängtårta med chokladkräm

Här kommer recept på en helt makalöst god marängtårta. Receptet har jag fått av min arbetskompis Helena. Givetvis kan man stoppa in det man gillar i fyllningen, som skivade bananer eller jordgubbar, bara fantasin som sätter gränser, men den är faktiskt jättegod som den är.

Receptet är för en marängbotten som man delar i två delar. Men man kan ju lätt dubbla receptet och göra två marängbottnar. Praktisk tårta eftersom man kan förbereda den dagen innan.

Marängbotten
4 äggvitor (spara gulorna till chokladkrämen)
2½ dl socker
3½ dl rice krisp

Chokladkräm
4 äggulor
¾ dl socker
¾ dl grädde
50 g smör
100 g mörk blockchoklad

+ 2-3 dl vispad grädde 

Garnering
smält blockchoklad
Physalis
Jordgubbar
Strössel
Ätbara blommor
m.m.

Botten

Om man vill ha en liten tårta gör man en botten och delar den i två delar.
Om man vill ha en stor tårta gör man två bottnar.

Vispa vitorna till hårt skum. Häll sedan ner sockret under vispning och fortsätt vispa till en hård blank marängsmet. Vänd ner rice krisp.

Bred ut på smort bakplåtspapper i en långpanna och grädda i 150 grader i en timme. Låt kallna.

Kräm

Blanda gulor, socker och grädde i en kastrull. Sjud på svag värme under omrörning tills det tjocknar.

Tag av kastrullen från värmen och lägg i smör och blockchoklad. Rör tills det 
smält.

Låt kallna i rumstemperatur (inte i kylen, krämen blir för hård då).

Montering

Bred ut chokladkrämen på den ena bottnen (hit kan man förbereda).

Vispa grädden och bred ut den över chokladkrämen. Lägg den andra bottnen ovanpå bottnen med fyllningen.

Smält blockchoklad och ringla över tårtan. Garnera med det du tycker passar bra till tillfället.

1 kommentar:

Anonym sa...

Detta är min absoluta favorit tårta, har lagat den på flera kalas och i morgon så ska den få vara doptårta! Har lahat både med och utan rice krips och gillar den faktiskt bättre utan! Jätte gott med passionsfrukt mellan och på!! Tack så mycket för detta fantastiska recept!