Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 16 september 2012



Färslimpa med färska örter och fetaost

Ja då var det dags för ytterligare en variant av köttfärslimpa. Jag varierade det recept jag har på  köttfärslimpa med färska örter. En smula andra ingredienser och mer vätska. Men lilla sonen sa "men mamma, du gör ju alltid sån här köttfärslimpa!" så den var nog inte så olik den jag vanligtvis gör ;)
 
Kryddan är som alltid svårt att ange mått på för jag duttar i den mängd jag tror blir bra. Jag hade bl.a. i lite dragon så det blev en hint av anissmak på köttfärslimpan, och det var gott. Denna variant är lätt och saftig, god med pasta och en trevlig sås, gräddsås eller varför inte kantarellsås.

500 g köttfärs
3/4 dl havregry
1 msk potatismjöl
1½ dl vatten 
1 ägg
1½ dl mjölk1 tsk salt
1 krm peppar
½ msk lökpulver
1 dl blandade färska örter, hackade (jag hade timjan, oregano, persilja och dragon)
1 dl smulad fetaost

1. Sätt ugnen på 200 grader

2. Rör ihop havregryn, potatismjöl och vatten i en skål. Låt svälla i 10 minuter.

3. Tillsätt resterande ingredienser. Arbeta samman till en smidig färs. 

4. Smöra en brödform och platta ut färsen i den. Ringla över lite olivolja.


5. Stek i ugn 30 - 35 minuter.


Inga kommentarer: